PayQuest
info@payquest.nl
+31 (0) 85 90 21 910

Consument verliefd op pin, maar getrouwd met cash

Consument verliefd op pin, maar getrouwd met cash

De meeste Nederlanders zeggen liever te pinnen dan dat zij contant afrekenen. Toch vinden de meeste betalingen in winkels, horeca en dergelijke nog plaats met contant geld. Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) is dit te verklaren door onze hardnekkige gewoonten.
Een aanzienlijk deel van de consumenten betaalt liever met zijn pinpas dan met contant geld, maar overschat de mate waarin zij hun aankopen betalen met de pinpas: zij zijn wel verliefd geworden op de pinpas, maar in de praktijk nog steeds getrouwd met contant geld, zo concluderen onderzoekers van DNB.
Pinpas gewaardeerd
Nederlandse consumenten blijken erg tevreden te zijn over betalen met de pinpas, ook in vergelijking met contant geld: 7 op de 10 consumenten betaalt namelijk liever met de pinpas dan contant.
Toch rekenen consumenten in werkelijkheid vaker contant af dan met de pinpas, ondanks verschillende pogingen van banken en winkeliers om pinnen te stimuleren. (zie tabel)

rapport-dnb-in-nederlands-telegraaf-docx
(Bron: DNB)
Uit het DNB-onderzoek blijkt dat de “persistente gewoonte” om contant te betalen een verklaring biedt waarom een aanzienlijk deel van de consumenten het pinpasgebruik overschat.

Cash bij ouderen
Zo overschatten ouderen hun gebruik van de pinpas vaker dan mensen van middelbare leeftijd. De gewoonte om contant te betalen is waarschijnlijk sterk bij deze groep, omdat ouderen een groter deel van hun leven alleen contant konden afrekenen.
Ook mensen met een hoog inkomen of een hoge opleiding overschatten vaak hun gebruik van de pinpas. Een relatief groot deel van de hoogopgeleiden en mensen met een hoog inkomen heeft een voorkeur voor pinnen. Als deze consumenten echter nog wel contant geld in hun portemonnee hebben zitten, kunnen zij vast blijven houden aan de gewoonte om contant te betalen.

Kleine bedragen contant
Daarnaast hangt de mate waarin consumenten hun gebruik van de pinpas overschatten samen met de kenmerken van hun aankopen. Consumenten die gemiddeld kleine bedragen betalen overschatten hun pinpasgebruik vaker dan consumenten die gemiddeld grote bedragen betalen.
Wederom wijst dit op de rol van gewoonten. Doordat er voor het pinnen van kleine bedragen vroeger vaak moest worden bijbetaald of het pinnen van kleine bedragen ├╝berhaupt niet mogelijk was, is er een gewoonte ontstaan deze bedragen contant te betalen.